Septymiusz Sewer
Lucius Septimius Severus (ur.
11 kwietnia 145 r. w Leptis Magna, zm. 4 lutego 211 r. w Eboracum (York) –
ekwita, prawnik, cesarz rzymski w latach 193-211. Od 173 senator, konsul
pomocniczy, następnie namiestnik Panonii. Pochodził z Leptis Magna w Afryce,
prawdopodobnie z rodziny o rodowodzie punickim. Jego ojcem był Publius
Septimius Geta, a matką Fulvia Pia. W 173 roku ożenił się po raz pierwszy. Po
śmierci żony, latem 187 roku ożenił się z Julią Domną, córką Bassjanusa – arcykapłana
boga Baala w Emesie, która urodziła mu dwóch synów: Karakallę i Getę.
Po śmierci Pertynaksa w 193
roku wybrany przez żołnierzy cesarzem. W wyniku wojny domowej pokonał
konkurentów do tronu: Didiusza Juliana, Pescenniusza Nigra i Klodiusza Albina.
W latach 197-199 pokonał króla Partów Wologazesa V i utworzył na zdobytych terenach
nową prowincję Mezopotamię, której zarząd powierzył prefektowi i wikariuszom
mianowanym spośród ekwitów. Podczas tej wojny z Partami miał stłumić powstanie
żydowskie w Palestynie. Założyciel dynastii Sewerów. Synowie Karakalla i Geta
otrzymali za jego życia tytuł cezarów a następnie augustów.
Po pokonaniu Pescenniusza
Nigra zrównał z ziemią wspierające uzurpatora miasto Bizancjum, czyli
późniejszy Konstantynopol. Po kilku latach zdecydował jednak o jego odbudowie i
to właśnie Septymiuszowi Sewerowi przypisuje się rozpoczęcie budowy, na gruzach
miasta greckiego, typowo rzymskiej metropolii. Po stu latach jego projekt
kontynuował Konstantyn Wielki.
Septymiusz Sewer stworzył trzy
nowe legiony zwane partyjskimi. Za jego rządów, wbrew ponad dwustuletniej tradycji,
pod Rzymem stacjonował legion (II partyjski). Opierał się na ekwitach,
ograniczył wpływy senatu do minimum, sam mianował wszystkich urzędników,
łącznie z konsulami. Ze względów strategicznych oraz by zapobiec wojnom
domowym, przeprowadził podział większych prowincji imperium, jak Syria, na
mniejsze jednostki. By zyskać poparcie armii, zezwolił legionistom zawierać
małżeństwa, posiadać ziemię i zamieszkiwać w miastach poza obozami – przed
ukończeniem służby. Reforma ta nie miała jednak na celu obniżania dyscypliny w
armii rzymskiej, lecz była tylko zalegalizowaniem rzeczywistego stanu rzeczy.
Rozwiązał starą gwardię pretoriańską, oskarżając ją o zabójstwo Pertinaksa i na
jej miejsce utworzył nową, której żołnierzy werbowano także spoza Italii. Od
wczesnego dzieciństwa był miłośnikiem prawa. Jako cesarz otaczał się
prawnikami. Starał się bronić ubogich przed bogatymi i objąć opieką państwa
wszystkich mieszkańców Imperium. Rozbudował administrację centralną o dwie nowe
kancelarie cesarskie. Wielu afrykańskim miastom nadał statusy municypiów, a
także prawo italskie, zwalniając je tym samym z podatków.
W 202 wydał rozporządzenie,
które zakazywało przyjmowania wiary chrześcijańskiej i żydowskiej oraz
zgromadzeń, co spowodowało nasilenie represji wobec tych grup. Zmarł podczas
wyprawy do Brytanii, w mieście Eboracum (York). Władzę po nim przejęli jego
synowie: Karakalla i Geta.
Geta
Publius Septimius Geta ur. 27
maja 189 r., zm. 26 lutego 212 r., młodszy syn cesarza Septymiusza Sewera i
Julii Domny, brat współrządzącego z nim Karakalli. August od jesieni 209 roku
(współrządził z bratem i ojcem w latach 209-211 i z bratem w latach 211-212).
Zamordowany przez Karakallę na początku 212 roku.
W chwili śmierci ojca, w roku
211 Geta miał 22 lata i podobnie jak starszy brat nosił wszystkie tytuły
należne cesarzowi. W swym testamencie Septymiusz Sewer oddał równą władzę obydwu
braciom, bez podziału kompetencji lub terytorium cesarstwa. Sam ten fakt
utrudniał współpracę między nimi. Jednak głębszą przyczyną konfliktu jaki miał
wybuchnąć między braćmi była szczera nienawiść jaką darzyli się od wczesnego
dzieciństwa. Nie zażegnała ich wymuszona nad grobem ojca zgoda – do jakiej
nakłoniła współcesarzy matka, Julia Domna. Jedyną zgodną decyzją młodych
cezarów było zakończenie trzyletniej ekspedycji w Brytanii – podczas której
zmarł ich ojciec – i powrót do Rzymu.
Po powrocie do stolicy każdy z
braci zajął oddzielną część pałacu na Palatynie i obstawił swoimi strażami.
Cesarze spotykali się tylko na oficjalnych uroczystościach. Jedną z nich było
zaliczenie ich ojca w poczet bogów. Rywalizacja pomiędzy braćmi przybierała na
sile i ogarniała powoli cały Rzym, w którym niemal każdy obywatel był zmuszony
opowiedzieć się po jednej ze stron. Brak podziału kompetencji powodował chaos,
dlatego powstał projekt podzielenia władzy terytorialnie. Pomysł nie doszedł
jednak do skutku - według relacji Herodiana - na skutek sprzeciwu cesarzowej
wdowy. Tymczasem bracia ufali sobie coraz mniej, posądzając się nawzajem o
próbę usunięcia przeciwnika. Przy czym agresywniejszy w atakowaniu brata był
starszy Karakalla, który usiłował zgładzić Getę w trakcie saturnaliów roku 211.
Nieudany zamach na brata oraz
bardzo agresywne zachowanie Karakalli czyniło Getę coraz bardziej popularnym.
Karakalla spróbował więc innej drogi. Od początku roku 212 czynił gesty
świadczące o chęci zaniechania walki. Dążąc do formalnego pogodzenia z Getą,
zaaranżował 26 lutego tego roku spotkanie w komnatach ich matki. Bracia mieli
się tam zjawić sami – nieuzbrojeni. Jednak Karakalla zdradził brata i
przybywszy tam z centurionami kazał go zgładzić. Geta zginął, usiłując schronić
się w ramionach matki, która sama została ranna próbując ratować syna.
Karakalla natychmiast ogłosił, że został zaatakowany przez brata i tylko dzięki
pomocy wiernych przyjaciół ocalony. Geta został skazany na najgorszy rodzaj
kary, stosowany wobec znienawidzonych cesarzy po ich śmierci – wymazano jego
imię ze wszystkich oficjalnych dokumentów, zatarto wszelkie dowody jego
istnienia i zakazano okazywania po nim żałoby – nawet jego własnej matce.
Karakalla
Ur. 4 kwietnia 188r. , zm. 8
kwietnia 217 r. Syn Septymiusza Sewera i Julii Domny. Współrządził z ojcem, po
jego śmierci krótkotrwale z bratem Getą. Po jego zamordowaniu w roku 212 został
cesarzem samodzielnym. Przydomek Karakalla pochodził od nazwy galijskiego
płaszcza z kapturem, jaki lubił nosić ten władca. Według Aureliusza Wiktora
cesarz miał rozdawać ludności szaty sięgające kostek, stąd właśnie jego
przydomek. Oficjalnie jednak go nie używano ; w źródłach występuje jego
cognomen, czyli Antoninus. Małżonką jego i augustą przez krótki czas (202-205)
była Publia Fulvia Plautilla, córka Plaucjana - prefekta pretorianów i faworyta
Septymiusza Sewera. Po wykryciu jego spisku wygnana na Wyspy Liparyjskie i tam
zgładzona ok. 212 r. na polecenie Karakalli. Związek ten był bezdzietny. Po
zabójstwie brata cesarz pozwolił rozpętać falę terroru wymierzonego przeciw
stronnikom Gety, w wyniku czego śmierć poniosło do 20 tys. osób. M. in.
dopuścił wówczas do zgładzenia sławnego prawnika rzymskiego i byłego prefekta
pretorianów Emiliusza Papiniana rzekomo za to, iż nie chciał napisać wywodu
prawnego uzasadniającego zabójstwo brata.
Za najważniejsze dzieło jego
panowania należy uważać zakończenie procesu unifikacji Italii oraz prowincji
poprzez wydanie w 212 r. Constitutio Antoniniana. Edykt ten, nadający pełne
prawo obywatelstwa rzymskiego prawie całej wolnej ludności cesarstwa, Karakalla
ogłosił zapewne głównie dla zdobycia popularności wśród mas ludności imperium,
a także z motywacji fiskalnej. Nie umniejsza to jednak jego zasadniczej roli
jako aktu wieńczącego politykę unifikacyjną prowadzoną zwłaszcza przez Hadriana
i Septymiusza Sewera poprzez nadanie rzymskiego civitas osiągnięto bowiem
połączenie idei solidarności politycznej i wspólnoty religijnej. Dzięki temu
Constitutio w znaczący sposób wpłynęła na kierunek dalszego rozwoju społecznego
cesarstwa.
W dążeniu do ustabilizowania
pieniądza i zrównoważenia deprecjacji denara (zawierającego teraz o 25% mniej
srebra), w 214 r. Karakalla w ramach szerszej reformy wprowadził nową monetę
wartości 2 denarów, umownie nazywaną od jego cognomen antoninianem. Choć
dewaluowana i modyfikowana, przetrwała ona w istocie cały okres wielkiego
kryzysu cesarstwa aż do poważnej reformy monetarnej podjętej przez tetrarchów
na przełomie III i IV w.
W prowincjach cesarz dbał o
rozbudowę i utrzymanie sieci dróg. Z okresu jego panowania pochodzi ich mapa
obejmująca sieć drogową o długości ok. 55 tys. mil rzymskich, zwana Itinerarium
provinciarium Antonini Augusti. W samym Rzymie dokończył po ojcu budowę term
zwanych antoniniańskimi przy Via Appia, u stóp Awentynu (Termy Karakalli).
Oddane do użytku mieszkańców Wiecznego Miasta w 216 r., były pierwszymi z
wielkich łaźni Rzymu budowanych w III-IV stuleciu.
W polityce zewnętrznej
Karakalla musiał tradycyjnie bronić granicy nad Renem i Dunajem oraz prowadzić
wojnę z Partami. Gdy na odcinku limesu retyckiego i górnogermańskiego pojawił
się nowy przeciwnik w postaci germańskiego plemenia Alamanów, Karakalla odniósł
nad nim jesienią 213 r. znaczące zwycięstwo, co pozwoliło mu przybrać tytuł
Germanicus Maximus. W następnym roku cesarz zwycięsko rozprawił się z Karpami
nad dolnym Dunajem. W 215 r. rozpoczął konflikt z Partami nieudanym uderzeniem
na Armenię wojsk pod dowództwem jego wyzwoleńca Teokryta. Przed rozpoczęciem
głównego uderzenia w 216 r., cesarz krwawo spacyfikował zbuntowaną Aleksandrię,
której mieszkańcy zapewne odmawiali zwiększonych świadczeń na wyprawę wschodnią.
Jako gorliwy naśladowca Aleksandra
Wielkiego, Karakalla zamierzał połączyć cesarstwo rzymskie z imperium Partów -
w tym celu zażądał ręki córki Króla Królów Artabana IV. Otrzymując odmowę
rozpoczął wojnę z Partami i przyłączył Armenię do imperium jako nową prowincję.
W 217 udając się z Edessy na wojnę został zamordowany z inspiracji prefekta
pretorianów - Makryna pod Carrhae (dzis. Harran w Turcji). Choć nie został pośmiertnie
uznany za "boskiego", prochy jego spoczęły w mauzoleum Hadriana.
Makrynus
Marcus Opellius Macrinus
(około 165–218 r.) – cesarz rzymski w latach 217-218. Makrynus urodził się w
afrykańskim mieście Cesarea (obecnie Szarszal, Algieria) w rzymskiej prowincji
Mauretania. Otrzymał dobre wykształcenie, które pozwoliło mu wznieść się na
wyżyny polityczne w Cesarstwie Rzymskim. Początkowo zyskał reputację jako
utalentowany prawnik. W czasie rządów cesarza Septymiusza Sewera stał się
ważnym urzędnikiem w Cesarstwie. Kolejny cesarz, Karakalla, mianował go na
urząd prefekta pretorium, który został rozdzielony pomiędzy dwóch ministrów:
wydziałem wojskowym kierował Adwentus, żołnierz raczej doświadczony niż
wybitnie zdolny, a sprawami cywilnymi zarządzał właśnie Makrynus. Cieszył się on
sporym zaufaniem cesarza, do czasu kiedy pojawiły się pogłoski o przepowiedni,
jakoby to właśnie on oraz jego syn mieli zostać następcami Karakalli.
Wiosną roku 217 r. Karakalla
przebywał we wschodnich prowincjach przygotowując się do wojny przeciwko
Imperium Partów. Makrynus przebywał tam także wśród innych członków gwardii
pretorianów. W kwietniu cesarz odwiedził świątynię Luny w Carrae w towarzystwie
tylko najbliższej świty. Moment ten wykorzystał legionista Martialis, który
zabił cesarza, po czym natychmiast został zabity przez pretorianów.
Po wygaśnięciu rodu Sewera
świat rzymski przez trzy dni pozostawał bez cesarza. Makrynus sprytnie oddalił
wszelkie podejrzenia co do swego udziału w spisku, demonstrując żałobę po
zabitym cesarzu. Adwentus, z racji swego wieku, nie przejawiał ochoty, aby
objąć stanowisko cezara, wobec czego wojsko – nie znajdując lepszego kandydata
– nowym cesarzem ogłosiło Makrynusa.
Pomimo pochodzenia z niskiego
stanu (ekwita), Makrynus został ogłoszony cesarzem rzymskim 11 kwietnia 217
roku. Jednym z jego pierwszych posunięć było ogłoszenie własnego syna, chłopca
zaledwie dziesięcioletniego, cesarzem i jego następcą. Dotychczas za podstawową
zasadę ustroju uważano wybieranie cesarza wśród członków senatu, dlatego
działania Makrynusa wzbudziły niezadowolenie wśród klasy wyższej. Ostatecznie
Makrynus został zatwierdzony przez Senat, lecz nie mógł efektywnie sprawować
władzy. Władza zależała przede wszystkim od wojska, które ówcześnie było
całkowicie pozbawione dyscypliny przez rozrzutne wynagrodzenie przyznane przez
poprzedniego cesarza. Makrynus musiał podjąć się reformy i ograniczyć wydatki
na wojsko. Aby dokonać tego w sposób delikatny, pozostawił obecnym żołnierzom
wygórowany żołd, jednakże nowym chętnym zaoferował jedynie stawki ustalone dużo
wcześniej przez cesarza Septymiusza Sewera. Starał się być także roztropny i
raczej ugodowy w polityce zagranicznej. Szybko rozwiązał konflikty w Dacji oraz
Armenii powstałe za czasów Karakalli.
Latem 217 roku Partowie
zaatakowali Mezopotamię. Imperium partyjskie znajdowało się w stanie poważnej słabości,
jednak atak ten był kontynuacją wojny rozpoczętej jeszcze przez Karakallę.
Kolejne działania wojenne doprowadziły do bitwy pod Nisibis. Ostateczny wynik
bitwy nie został przesądzony i każda ze stron ogłosiła swoje zwycięstwo. Faktem
jest jednak to, że Makrynus pierwszy wysłał emisariusza z propozycją pokojową w
trakcie przedłużającej się trzydniowej bitwy. W zawartym traktacie pokojowym
cesarz zobowiązał się zapłacić Partom aż 200 milionów sesterców odszkodowania,
zachowując jednakże zdobyte wcześniej od Partów tereny. Makrynus uważał, że to
on wyszedł zwycięsko z tej wojny i wybił monetę upamiętniającą zwycięstwo nad
Partami, jednak większość oceniła ten pokój jako porażkę Rzymu.
Polityka ugodowa cesarza nie
budziła zaufania, dlatego dość szybko stracił poparcie wśród wojska;
niezadowolenie wyrażali wszyscy poborowi, którzy musieli walczyć za dużo
mniejszy żołd od weteranów. Także w samym Rzymie, wśród senatorów, nowy cesarz
nie cieszył się poparciem. Jakby tego było mało, późnym latem miasto nawiedziła
burza, która spowodowała znaczące pożary oraz powodzie. W tym trudnym czasie
cesarz nie dopełnił swoich obowiązków, gdyż ani nie pojawił się na miejscu, ani
nie wspomógł potrzebujących, czym wzbudził niechęć także wśród niższego stanu.
Niezadowolenie wszystkich
warstw było umiejętnie, ale dyskretnie podsycane przez pozostałych przy życiu
dworzan i członków rodu poprzedniego cesarza. Była cesarzowa Julia, żona Sewera
i matka Karakalli, sama usunęła się w cień ze względu na stan zdrowia
(cierpiała na zaawansowany nowotwór piersi), natomiast jej siostra – Julia
Maesa, wraz z dwiema owdowiałymi córkami (Julią Bassianą i Julią Mameą) i ich
synami jedynakami, zostały wygnane z dworu cesarskiego w Antiochii. Po powrocie
do rodzinnej Emesy wszczęły 15 maja 218 r. rewoltę na korzyść syna Julii
Bassiany – Heliogabala. W tym samym czasie pojawiły się niepotwierdzone
pogłoski, jakoby Heliogabal (Warius Awitus Bassjanus) był w istocie synem
Karakalli – owocem związku pomiędzy kuzynami.
18 maja 218 roku Heliogabal został
ogłoszony cesarzem przez III legion galijski (Legio III Gallica) stacjonujący
ówcześnie w Syrii. Legion rozpoczął marsz w kierunku Antiochii i 8 czerwca 218
roku doszło do starcia pomiędzy wojskami wiernymi cesarzowi oraz buntownikami.
W początkowo fazie walki żadna ze stron nie uzyskała przewagi, jednakże później
Makrynus, opuszczony przez większość żołnierzy, zbiegł z placu boju i w
przebraniu kuriera kierował się w stronę Rzymu. Został pojmany niedaleko
Chalcedonii i później stracony w Kapadocji. Syn Makrynusa, Diadumenian
(Diadumenianus), został wysłany na stronę Partów, ale pojmano go w pobliżu
miasta Zeugma i także on został uśmiercony zanim przekroczył granicę.
Krótkie rządy Makrynusa,
pomimo swej historycznej ważności, nie wniosły większych zmian w ówczesnym
świecie rzymskim. Pokazały za to kolejny raz słabość cesarzy wobec wojska,
które już bezdyskusyjnie mogło się uważać za najważniejszy stan w cesarstwie,
decydujący o władzy cesarskiej. Rządy Makrynusa przerwały na krótko i
poprzedziły kolejne siedemnaście lat władzy sprawowanej przez cesarzy z
dynastii Sewerów, czyli Heliogabala i Aleksandra Sewera.
Heliogabal
Varius Avitus Bassianus, ur.
204 r. w Emesie, zm. 11 marca 222 r. w Rzymie, w latach 218-222 cesarz rzymski
z dynastii Sewerów. Urodził się jako Warius Awitus Bassjanus w mieście Emesa w
Syrii, w rodzinie najwyższych kapłanów boga słońca Baala, zwanego w semickim
narzeczu "Elah-Gabal". Swój przydomek Bassjanus zawdzięczał właśnie
owemu syryjskiemu bogu. Jego matką była Julia Soaemias (córka Julii Maesy).
W 217 roku został zamordowany
cesarz Karakalla, kuzyn Bassjanusa, a władzę przejął prefekt pretorianów
Makrynus. Nowy władca nie wszędzie cieszył się poparciem. Matka i babka
Bassjanusa przekonały stacjonujące na Wschodzie oddziały wojskowe, że jest on w
rzeczywistości synem Karakalli. 16 maja 218 wojsko uznało "syna"
Karakalli za prawowitego cesarza i ruszyło przeciw prefektowi. 8 czerwca siły
wierne Makrynusowi poniosły klęskę w starciu z armią Heliogabala w okolicach
Antiochii. O porażce wojsk Makrynusa zadecydowała jego przedwczesna ucieczka,
gdy losy bitwy jeszcze się ważyły, co spowodowało panikę wśród jego żołnierzy.
Wkrótce potem Makrynus poniósł śmierć, zabity w drodze do Rzymu. W tej sytuacji
senat zatwierdził wstąpienie na tron nowego cesarza, który objął władzę nad
Imperium jako Heliogabal.
Nowy władca szybko dał dowody
swojego niezrównoważenia emocjonalnego i okrucieństwa. Mimo sprzeciwu
mieszkańców miasta wprowadził w Rzymie kult boga słońca. Wielu niechętnych mu
wodzów i dygnitarzy zostało straconych, a poważne stanowiska w kraju zostały
powierzone jego kochankom, często niskiego lub obcego pochodzenia, którzy nie
posiadali żadnych kwalifikacji, lecz cechowała ich uroda. Urządzane przez
Heliogabala publiczne homoseksualne orgie wywołały szok i zgorszenie nawet w
tak przywykłym do ekstrawagancji cesarzy mieście jakim był Rzym. Coraz
powszechniej pojawiały się plotki o tym, że cesarz jest niezrównoważony
psychicznie, a on potwierdzał to swoim zachowaniem. Widywano go jeżdżącego po
Rzymie rydwanem zaprzężonym w nagie młode dziewczyny. Cesarz miał dość
specyficzne poczucie humoru: podawał gościom potrawy z wosku, drewna lub kości
słoniowej, wrzucał w tłum węże, a na salę jadalną kazał wpuszczać drapieżne
zwierzęta.
Heliogabal pięciokrotnie
zawierał związek małżeński:
- od 219 z Julią Cornelią
Paulą, rozwiedli się w 220,
- od 220 z Julią Aquilią Severą,
westalką,
- od 221 z Annią Faustiną,
prawnuczką Marka Aureliusza, porzucił ją jeszcze w tym samym roku,
- od 221 znowu z Julią Aquilią
Severą,
- z Hieroklesem - niewolnikiem
i woźnicą rydwanów.
Cesarz słynął ze swoich
transseksualno-orgiastycznych zachowań (np. chciał poddać się operacji zmiany
płci, niewykonalnej w tamtych czasach). Jest jednym z negatywnych bohaterów
dramatu Zygmunta Krasińskiego Irydion.
Ponieważ cesarz zajmował się
głównie rozrywkami i orgiami, praktyczną władzę w kraju sprawowały jego matka i
babka. Jednak jego babka Julia Maesa miała świadomość małej popularności wnuka
i liczyła się z jego upadkiem. Przekonała go, by adoptował kuzyna Aleksandra
Sewera i uznał go za następcę tronu. Wkrótce jednak Heliogabal zrozumiał swój
błąd i pojął, że jego babka chce go pozbawić władzy i osadzić na tronie
Aleksandra. Postanowił zmienić decyzję i zabić swojego adoptowanego syna.
Jednak, jak się okazało, Aleksander miał już większe poparcie ludności i wojska
niż Heliogabal. Pretorianie zbuntowali się przeciwko Heliogabalowi i zabili
jego oraz jego matkę. Według relacji historyka Kasjusza Diona, gdy cesarz zdał
sobie sprawę z nadciągającego puczu, zamknął się w skrzyni i kazał ją wynieść z
pałacu. Kufer jednak zrewidowano. Heliogabalowi i jego matce odcięto głowy, zaś
ciała rozebrano, włóczono po mieście, by wreszcie wrzucić do rzeki.
Aleksander Sewer
Ur. 1 października 208 r. w
Emesie, zm. 21 marca 235 r. na terenie dzisiejszego Bretzenheim koło Moguncji –
cesarz rzymski w latach 222–235 z dynastii Sewerów. Nazwisko Sewer przybrał
adoptowany w 218 roku przez kuzyna, małoletniego cesarza Heliogabala. W 222
roku Heliogabal, którego ekscesy obyczajowe oraz despotyczne kaprysy uczyniły
bardzo niepopularnym, został zamordowany z inicjatywy matki Sewera – Julii
Mammei. W tym samym roku Aleksander, który już wcześniej nosił tytuł cezara,
został uznany cesarzem rzymskim (ostatnim z dynastii Sewerów). W chwili
oficjalnego objęcia rządów Aleksander miał zaledwie trzynaście lat i faktyczne
rządy znalazły się w rękach jego matki Julii Mammei i babki, Julii Maesy -
która odgrywała poważną rolę także za jego poprzednika.
Niepohamowany despotyzm
Heliogabala, który był przyczyną jego upadku, kazał opiekunkom Aleksandra -
jego matce i babce, oraz popierającym ich senatorom, zastosować surowsze metody
wychowawcze wobec młodego władcy. W efekcie Aleksander nawet po osiągnięciu
pełnoletniości pozostawał pod silnym wpływem swych opiekunek i doradców.
Próbowali oni zmienić politykę wewnętrzną kraju, dzieląc się władzą z senatem,
a odbierając liczne przywileje rozpanoszonym ówcześnie wojskowym. Senat, który
u poprzedników miał funkcję fasadową ponownie stał się jednym z ośrodków władzy
państwowej. Na czele doradców władcy stanął dobrze znany i poważany prawnik
Ulpian Domitius. Jednak próba odsunięcia wojska, a zwłaszcza pretorianów, od
wpływu na rządy nie była łatwa. Pierwszą ofiarą tej walki był sam Ulpian,
którego żołnierze zamordowali już w roku 223. Do niepopularności cesarza
przyczyniała się również jego matka, znana ze swej żądzy władzy i bogactw.
W 225 r. Aleksander za radą
matki ożenił się z Sallustią Orbianą. Gdy jednak żona cesarza zaczęła zdobywać
jego względy, Julia Mamea, zazdrosna o wpływ na młodego cesarza, rozpoczęła z
nią walkę. Najpierw doprowadziła do skazania jej ojca, a później do wygnania
cesarskiej żony do prowincji Afryki. Wg Herodiana działo się to wbrew woli
samego Aleksandra. Historia Augusta wspomina, że Aleksander był tolerancyjny
wobec chrześcijan.
Łagodny z natury cesarz nie
miał żadnych doświadczeń militarnych i był wyraźnie niechętny wojnie, jednak
ataki perskich Sasanidów na ziemie cesarstwa nie mogły zostać bez odpowiedzi.
Aleksander stanął na czele wojsk, które wyruszyły na Wschód i mimo że nie
dowodził nimi osobiście, uzyskał wspaniały triumf po zwycięstwie nad perskim
królem Ardaszirem I (wojna perska 232–233). Wkrótce potem wybuchła wojna z
Germanami, podczas której cesarz popełnił fatalny błąd: objął bezpośrednie
dowództwo nad żołnierzami, którzy go nienawidzili, gdyż ograniczył ich prawa
uzyskane za poprzedników. Aleksander zwlekał, zanim wierne mu legiony z wojny
perskiej, sowicie wzbogacone łupami, dotrą nad Ren i zaczął układać się z
Germanami. Jednak po ugodzie z barbarzyńcami został zamordowany przez
legionistów, którzy uznali pokojowo nastawionego Aleksandra za niegodnego
purpury (21 marca 235). Nowym cesarzem obwołany został Gajusz Juliusz Werus,
który przeszedł do historii pod imieniem Maksymina Traka.
Śmierć Aleksandra, ostatniego
cesarza z dynastii Sewerów, otwiera okres wielkiego kryzysu państwa rzymskiego.
Brak legitymizacji władzy u jego następców miał stać się przyczyną ciągłych
rewolt wojskowych i oddawania purpury kolejnym kandydatom. Jedną z przyczyn
tego stanu rzeczy była militaryzacja cesarstwa, której usiłowali zapobiec
bardziej dalekowzroczni doradcy Aleksandra. Panowanie Aleksandra zamyka również
okres w dziejach cesarstwa zwany pryncypatem, gdy cesarz występował wśród
senatorów jako pierwszy wśród równych. Aleksander Sewer był więc ostatnim
cesarzem hołdującym otwarcie i szczerze zasadom rządzenia ukutym przez
Oktawiana Augusta. Trwający dwa wieki proces wzmacniania autorytetu i zakresu
władzy cesarskiej uczynił z cesarzy władców absolutnych, których głównym
oparciem miało stać się - w miejsce senatu - wojsko. Nową fazę w rozwoju
cesarstwa nazwano dominatem (od słowa dominus, czyli "pan"), choć
zwycięstwo nowej koncepcji ustrojowej miało nastąpić po trwającym niemal wiek
kryzysie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz